თბილისის გზების პრობლემა - განახლების საჭიროება და გამოსავლები
თბილისი ყოველდღიურად დგას მზარდი სატრანსპორტო დატვირთვის წინაშე. ქალაქის შიდა და მთავარი გზები ათწლეულების განმავლობაში ვერ ასწრებს იმ ტემპით განახლებას, როგორც იზრდება ავტომობილების რაოდენობა. შედეგად, გზების დიდი ნაწილი დაზიანებულია – ნახვრეტებით, ბზარებითა და ამოწეულ საფარით. ეს არამხოლოდ მოძრაობის სიჩქარეს ამცირებს, არამედ ავტომობილებს აზიანებს და ავარიის რისკსაც ზრდის.
გზის საფარის სტანდარტული გამძლეობა, საერთაშორისო პრაქტიკით, დაახლოებით 7-10 წელია, თუმცა ეს მხოლოდ იმ შემთხვევაშია, თუ სწორადაა დაგებული და რეგულარულად ხორციელდება მისი მოვლა. თბილისის რეალობაში, ხშირად ახალ გზას უკვე რამდენიმე წელიწადში სერიოზული დაზიანება ემჩნევა. მიზეზი მრავალფეროვანია: უხარისხო მასალების გამოყენება, ტექნოლოგიური წესების დარღვევა, ინფრასტრუქტურული სამუშაოების (მაგალითად, საკანალიზაციო ან წყლის მილების შეცვლის) შემდეგ გზის საფარის უხარისხო აღდგენა და ტრანსპორტის გადაჭარბებული დატვირთვა.
როგორ უნდა დაიგოს გზა, რომ მან ხანგრძლივად გაძლოს? თანამედროვე გამოცდილება გვიჩვენებს, რომ მნიშვნელოვანია რამდენიმე ფაქტორი:
- მაღალხარისხოვანი ასფალტის გამოყენება - მასალა უნდა შეირჩეს კლიმატური პირობებისა და სატრანსპორტო დატვირთვის მიხედვით;
- სწორი ტექნოლოგიური პროცესის დაცვა – გზის დაგებისას აუცილებელია მიწის საფუძვლის გამაგრება, ფენების თანმიმდევრული დაგება და ხარისხის მუდმივი კონტროლი;
- ინფრასტრუქტურის წინასწარ დაგეგმვა - სანამ გზა დაიგება, უნდა მოეწყოს ყველა საჭირო კომუნიკაცია (წყალი, კანალიზაცია, გაზი, ინტერნეტის კაბელები), რათა მომავალში არ გახდეს მისი ხელახალი გაფუჭების მიზეზი;
- რეგულარული მოვლა - გზის საფარის წერტილოვანი შეკეთება გაცილებით იაფია, ვიდრე მისი სრული რეაბილიტაცია.
ევროპული ქალაქების გამოცდილება გვიჩვენებს, რომ გზების ხარისხი არა მხოლოდ სამშენებლო მასალებზეა დამოკიდებული, არამედ გამართული მართვის სისტემაზეც. მაგალითად, გერმანიაში ან ჰოლანდიაში გზის ყოველი მონაკვეთი რეგულარულად მოწმდება და დაზიანების პირველივე ნიშნებზე ხდება მისი სწრაფი შეკეთება.
თბილისისთვის მნიშვნელოვანია, რომ გზების რეაბილიტაცია აღარ იყოს მხოლოდ დროებითი ხასიათის. ქალაქს სჭირდება გრძელვადიანი გეგმა, რომელიც უზრუნველყოფს როგორც შიდა ქუჩების, ისე ცენტრალური მაგისტრალების ხარისხიან და სტანდარტებზე მორგებულ მოწყობას. ეს პირდაპირ აისახება მოძრაობის უსაფრთხოებასა და კომფორტზე, ასევე ქალაქის ეკონომიკურ განვითარებაზეც.